
Hétfőn tüntetők zárják le a fél országot – erre ne autózzon!
Az M0-ás körgyűrű és az autópályák bevezető szakaszainak fizetőssé tétele miatt a szakszervezetek alighanem csak még vérmesebben készülnek hétfői tiltakozásukra. Most megmutatom azt a több mint hatvan főutat, amelyet javallott elkerülni, de van egy-két szavam a fizetőssé tételről is.
„A LIGA Tanács december 4-i ülésén úgy határozott, hogy miután a LIGA Szakszervezetek követelései nem teljesültek, a tárgyalások és a november 21-i demonstráció eredménytelen volt, 2014. december 15-én, 7.00-16.00 óra között, országszerte számos helyszínen félpályás útlezárást tart. A LIGA Szakszervezetek követelései között szerepel a korkedvezményes nyugdíj rendszerének meghosszabbítása, a kafetéria adóterheinek visszacsökkentése, a költségvetési törvény szociális partnerekkel történő érdemi megvitatása, az új Munka törvénykönyve munkavállalókra hátrányos rendelkezéseinek felülvizsgálata, és a sztrájktörvény visszaállítása” – olvasható a szervezet honlapján.
Ennek megfelelően a sajtó be is számolt az akció tényéről, én pedig kíváncsi lettem, hogy melyik utakat érdemes a hétfői – amúgy is zsúfolt – napon elkerülni. A szervezők honlapján ez idáig több mint hatvan helyet tüntetnek fel, és jelzik, hogy a LIGA és a tagszervezetei folyamatosan jelentik be a félpályás útlezárási helyszíneket, így a lista a rendőrségi egyeztetések után, a tudomásulvétellel bővülni fog.
A feszült belpolitikai helyzet miatt nem csodálkoznék, ha alkalmasint az 1990-es taxisblokádhoz hasonló zűrzavar bontakozna ki; a szervezők kezére játszik az az össznépi elégedetlenség is, amely az M0-ás körgyűrű és az autópályák bevezető szakaszainak rajtaütésszerű fizetőssé tétele miatt kezd kialakulni.
Érintettként magam is osztozom az autósok aggodalmában. Tegyük fel ugyanis, hogy – esetemben valós a példa – a Nógrád megyei Szandaváraljára akarok eljutni a budapesti Papp László Sportaréna környékéről. Eddig a Hungária körútról szépen rámentem az M3-as autópálya kivezető szakaszára, és a Budapest vége-tábla után egyetlen kilométerecske után rákanyarodtam az M0-ásra, hogy onnan bolhaugrásnyi 1,4 kilométer után ráfordulhassak a 2-es útra. Mármost e kétszer nyúlfarknyi szakasz megtétele januártól egy tíznapos autópálya-matrica árába, háromezer forintba fog fájni. Pontosan másfélszer annyiba, mint a 80 kilométeres össztávolságra vetített benzinpénz, így 2000 helyet 5000 forintba fog kerülni az út, ami miatt roppant ideges autós – és nem mellékesen: nyűgös választópolgár – leszek.
Amúgy meg érdekelne, hogy mikortól autópálya az M3-as kivezető szakasza. A Hungária körúti felüljárótól a Budapest-tábláig már az, miközben itt csak 80 kilométer/órával szabad haladni? Vagy csak a Budapest vége-táblától – ahonnan viszont még jó darabig csak 100 kilométer/órával szabad közlekedni?
Ha tehát már fizetni kell, méltányosabb volna a megtett út alapján kiköhögni az összeget – igaz, ehhez fizetőkapuk kellenének, azokról meg ugyebár tudjuk, hogy „nem autó-, hanem focipályákra valók”. Ami igaz, az igaz: utóbbiból mostanában épült is néhány az országban.
Szőnyi Szilárd – http://valasz.hu/