
48. Új Ház Centrum Léta Kert Kft. Mecsek Rallye – díjkiosztón mesélték
A Palatinus Hotel Bartók termében tartották meg 19-én, vasárnap délelőtt a verseny ünnepélyes díjkiosztóját.
Sajnos, a pécsieket nem kísérte sok szerencse, Ranga Péterék műszaki hibával kiálltak, Borbásék autója árokba esett, kigyulladt, a legjobb pécsi párosként az abszolút 27. helyen, a kategória 3. helyén a Németh „V16” Péter – Varga István, Citroen R2 R2 Max trió végzett.
Két neves versenyzőt a ceremónia után kérdeztünk, az abszolút győztes páros pilótáját a győzelemről, a veterán ralis Wirtmann Ferencet pedig a Historic hazai értékelésében szerzett győzelméről.
Herczig Norbert – Örömmel jöttünk ide, mert szinte az összes pályát régóta ismerjük. Kivétel ez alól a reptéri új gyorsasági volt, és nagyon örültünk, hogy az eredeti programhoz képest csak másfél kilométeres volt, nem kellett plusz felkészülés. Nekem nem tetszett, nem tudok ezeken a visszafordítós pályákon jól autózni, viszont a nézőknek kell az ilyen látványosság, ezért jó dolognak tartom.
- Pénteken a régi hegyi pálya végén, lefelé menetben néztünk Titeket, úgy tűnt, valami gond van a tempóval. Mi történt?
- Az első napot, picit rosszul kezdtük, az időjárás előrejelzésből úgy számoltuk, kicsit foltokban nedves lesz az út, ehelyett, mikor száraz, azaz slick abroncsokkal kijöttünk a szervizparkból, nemsokára, kora este leszakadt az eső. Így teljesítettük a reptéri gyorsaságit, majd az Árpádtető – Szentkút gyorsaságit és még egyszer a repteret. Árpádtető lidércnyomásos volt, nem is tudom, volt-e a pályafutásom során, hogy vártam egy gyorsasági végét. Pénteken nagyon vártam, borzasztóan csúszott, s ez kissé rányomta a bélyegét a napunkra, de hálistennek, ahhoz képest, mennyit kaphattunk volna, nem volt nagyon nagy a hátrányunk.
- Szombaton viszont nagyon összejött nektek.
- Igen, és most mondhatom, jó taktikát találtunk ki az egész nap során, úgy beállításban, mint abroncsban, abroncsvágásban. Végig nagyon jól ment, saját tempónkat, taktikánkat tudtuk használni, így nemcsak ledolgoztuk, de előnyre fordítottuk a pénteki hátrányunkat.
- Skoda Fabia S2000-sel versenyeztek, mit lehet tudni erről a raliautóról?
- Mondhatni, csak az emblémájában Skoda, ami az alapkarosszériában előtte, mögötte és alatta van, egészen más. 2000-res szívómotor, fix négykerék-hajtással, szekvenciális váltóval. Hihetetlen gyors, bámulatos kanyarstabilitású, és még hihetetlenebb féktávokat lehet vele venni. Ez a raliautó nem a lóerejétől gyors, hanem a futóművétől.
- Milyen végsebességre képes, és most elértétek-e azt valamelyik pályán?
- A rövid váltóáttétellel, 172 km/órát, a hosszúval 182 km/órát tud. A Mecsek Rallye pont egy speciális verseny, első versenynapon a rövid váltóval autóztunk, este a szervizcsapatunk kicserélte, szombaton már a hosszúval száguldottunk. Bár a hosszú váltóval a szívómotor „elgyengül” picit, nehezebben éri el a végsebességet, de például a hetvehelyi, majd az orfűi gyorsaságin többször is végsebességen autóztunk.
- Elhaladva előttünk a féklámpád mellett is üvöltött a motor, mesélj a balláb fékezésről.
- Igen, ezekkel a versenyautókkal csak így lehet már versenyezni, a rajt után úgymond „félre tesszük” a kuplungpedált, és a bal lábunkat csak a fékezésre használjuk, miközben a jobbal a gázt nyomva, folyamatosan magas fordulaton tartjuk a motort. A kanyarban próbálom nem használni, vagy csak ritkán.
- Hogy álltok most a bajnokságban?
- Kicsit faragtunk a 17 pontos hátrányunkból, ami most 10-re csökkent. Van még vissza egy futamunk, az ausztriai Wald4tel Rallye, ami az ORB záró futama lesz. Nincs mérlegelési lehetőségünk, menni kell, mert a 10 pont hátrány azt jelenti, kazár Mikiéknek vagy hibázni kell, vagy a 3. helyre érkezni, nekünk pedig ott nyerni, szóval, a „nagyszakállúra” van bízva, és a szerencsére is.
Wirtmann Ferenc 1973-ban kezdett versenyezni, a Zsiguli minden változatával ment, szériával, gruppe 1, gruppe 2, VFTS. Pár éve azonban a Historicban jeleskedik, egy gyönyörű Ford Escort RS-sel.
- Historic-ban a Magyar Bajnokságban kategóriát, csoportot, abszolútot megnyertük, és az EB értékelésben kategória első, csoport második helyet értünk el, ezzel végeztünk az EB éves abszolút negyedik helyén.
- Betegen érkeztél Pécsre, ehhez képest elég jó eredményt értetek el.
- Amit találtam, mindent magamba tömtem, felszívtam, benyaltam, csak hogy kibírjam a versenyt, mert lázas, influenzás voltam, és még nem lábaltam ki belőle. Kisebb gond volt a motorerővel is.
- Mesélj egykoron híres raliautódról.
- 1968-as gyártású Ford Escort MK1-es, nagyon friss, 46 éves autó, amit próbálunk egyben és karban tartani, sok munka van vele, vigyázok rá, már amennyire lehet. Akkoriban ezek voltak a mai WRC-knek megfelelő raliautók, több típusa is létezik, 150 és 250 lóerő között váltakoznak, az enyém 200 lóerő körüli, karburátoros. Csak azt a technikát használhatjuk, ami abban az időben engedélyezett volt. Lehetne befecskendezős is, de ez az olcsóbbik megoldás.
- Volt-e rázós kalandotok, és a Porschék ellen valaha is labdába tudtok-e rúgni?
- Nekem mindegyik nagyon tetszett, nem voltak nagyon rázósak. Árpádtetőről rajtolva egyszer, fényes aszfalton, fékúton megúszott az autó, de összeszedtem. Ezek a Porschék 300-350 lóerősek, ha jó az út, fiatal pilótáikkal, abszolútban közelükbe sem lehet kerülni. A rossz, csúszósabb utakon meg lehet csiklandozni őket, a kategóriánkban meg szoktuk verni őket. Egyik hibám, hogy ha kicsit több nézőt látok, azonnal keresztben autózom, most magamra erőltettem, inkább íven haladjunk ne keresztben, és be is jött.
Németh - Varga páros a díjakkal
Ördögh Mixiék, Wirtmannék
Porschésok